Syrena Sport

Fot. Zbigniew Siemaszko / Zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego

1 maja 1960

1 maja 1960 roku oficjalnie zaprezentowano prototyp Syreny Sport. Dziennikarze zgromadzeni na torze testowym przy żerańskiej fabryce FSO mogli obejrzeć konstrukcję zupełnie inną od prostych linii tradycyjnej Syreny. Samochód nawiązywał do modnych zachodnich nadwozi: coupé, roadsterów, barchetty - samochodów nowej klasy średniej, w obowiązującym języku socjalizmu - znienawidzonej "imperialistycznej burżuazji", stąd też zapewne późniejsza niechęć czynników politycznych do rozwijania projektu.

Wygląd nowego auta przyprawił o szybsze bicie serca niejednego miłośnika motoryzacji, choć od początku zapowiadano, że auto nie zostanie wprowadzone do masowej produkcji. Wieść o Syrenie Sport dotarła nawet za granicę. Jeden z włoskich dzienników widział z polskiej konstrukcji "najbardziej nowoczesny, elegancki i sportowy produkt z branży motoryzacyjnej powstały za kurtyną".

Napęd samochodu stanowił silnik S16, autorska polska konstrukcja stworzona dla tego modelu, przykuwające największą uwagę nadwozie wykonano z tworzyw sztucznych. Pozostałe elementy konstrukcyjne zamontowano z części standardowej Syreny.

Niestety, poza chwilowym medialnym szałem prototypu nie wprowadzono do masowej produkcji. Wkrótce zaprzestano prac nad rozwijaniem konstrukcji, prototyp schowano do magazynu, gdzie dotrwał do 1978/79, kiedy to ostatecznie go zutylizowano. Po Syrenie Sport pozostała młodzieńcza legenda, którą wielu entuzjastów starało się przywrócić do życia - jedną z rekonstrukcji zaprezentowano na 50. Rajdzie Barbórki w 2012, na ulicy Karowej w Warszawie (zob. film w materiałach dodatkowych).

Prezentacja Syreny Sport na torze testowym w fabryce FSO na Żeraniu, maj 1960:

Źródło:
Motor, nr 19 z 08.05.1960
Motor, nr 21 z 22.05.1960
http://www.powrotlegendy.pl/

Mapa

Fotografia:

Prezentacja Syreny Sport na Żeraniu, maj 1960 - Fot. Zbigniew Siemaszko / Zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego

Materiały dodatkowe