Piwo jako napój niezbędny

Zdjęcie dla kartki: Piwo jako napój niezbędny Blur dla zdjęcia do kartki: Piwo jako napój niezbędny

Źródło: POLONA, domena publiczna

17 marca 1929

W dniu św. Patryka przytaczamy fragment publikacji Piwo to zdrowie z 1929 roku, wydanej przez Centralny Związek Przemysłu Piwowarskiego:

Wielu znamienitych lekarzy już bardzo dawno temu uznało wartość zdrowotną piwa i w poradach lekarskich często polecają piwo jako napój leczniczy. (…) Są niezliczone wypadki neurastenji, przemęczenia lub przygnębienia, w których piwo oddaje znakomite usługi, a przede wszystkiem w nerwowem życiu nowoczesnych miast. Jako środek leczniczy ordynują lekarze piwo przy stanach wyczerpania, jak również w wielu cierpieniach nerwowych, a każdy wie, zapewne z doświadczenia, że po dobrej szklance piwa szybko znikają codzienne troski i gorycze. Jest rzeczą zrozumiałą, że jak we wszystkiem, tak i w spożyciu piwa należy zachować umiarkowanie. W końcu musimy podkreślić, że pośród napojów jedynie piwo orzeźwia i naprawdę gasi pragnienie. Inne napoje o wysokiej zawartości alkoholu, wzmagają pragnienie i nie orzeźwiają.

Na koniec warto przypomnieć warszawski browar Haberbusch i Schiele działający od roku 1846 do 1948, mieszczący się przy ulicy Krochmalnej 59. Na początku XX w. Haberbusch i Schiele był największym browarem warszawskim i jednym z największych w Europie. W 1919 r. w wyniku połączenia pięciu warszawskich browarów: Haberbusch i Schiele, Edward Reych i Synowie (ul. Grzybowska 33), Karol Machlejd (ul. Chłodna, róg Krochmalnej), Seweryn Jung (Plac Trzech Krzyży 8) i Korona (ul. Grzybowska 40) powstały Zjednoczone Browary Warszawskie pod firmą Haberbusch i Schiele. Spółka akcyjna funkcjonowała z powodzeniem przez okres międzywojnia, w okresie okupacji zarządzana przez Niemców, ostatecznie została upaństwowiona w roku 1948.

Źródła:
Piwo to zdrowie, Wyd. Centralny Związek Przemysłu Piwowarskiego i Słodowniczego w Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 1929.

Katarzyna Wagner, Zarys dziejów browaru Haberbusch i Schiele

Mapa

Fotografia:

Reklama piwa, początek XX wieku - Źródło: POLONA, domena publiczna

Materiały dodatkowe