Odsłonięcie rzeźby „Rytm” w Parku Paderewskiego

Zdjęcie dla kartki: Odsłonięcie rzeźby „Rytm” w Parku Paderewskiego Blur dla zdjęcia do kartki: Odsłonięcie rzeźby „Rytm” w Parku Paderewskiego

Fot. Zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego

7 grudnia 1929

Mosiężny odlew rzeźby „Rytm” wystawianej w 1925 w pawilonie polskim w Paryżu został odsłonięty w Parku Paderewskiego przez samego prezydenta Warszawy – Zygmunta Słomińskiego.

„Rzeźba ta, bardzo piękna, stoi w prześlicznem miejscu nad wielkim stawem. Rzeźbiarzowi składano serdeczne gratulacje”. Pierwszą jej wersję wyrzeźbił Henryk Kuna w 1922 r. w drewnie. Stała się dziełem programowym stowarzyszenia artystów o tej samej nazwie. Co ciekawe, odsłonięcie „Rytmu” w parku Paderewskiego zbiegło się z dziewiątą wystawą prac grupy w Salonie Sztuki Czesława Garlińskiego przy ul. Mazowieckiej. Było to zarazem piąta wystawa grupy w tym salonie – wcześniejsze odbyły się w 1924, 1926 (dwie wystawy) i w 1927 – można było na niej oglądać dzieła kilkunastu artystów, wśród nich H. Kuny: rzeźbę przedstawiającą Chrystusa oraz fragment rzeźby „Rytm” – głowę „przecudną w swym nikłym, rozwiewnym uśmiechu. Jest to wcielenie anielskiej dobroci, łagodności i zadumy. Uśmiech ten, ledwie zaznaczony na ustach, widać w całej twarzy, przesubtelnie modelowanej, o lekko przymrużonych oczach o boskim wdzięku.”

W Parku Paderewskiego stanął mosiężny odlew rzeźby, która w 1925 r. powstała w jeszcze jednej wersji – wykuta w marmurze. Stanowiła ona centralny element dziedzińca polskiego pawilonu na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa w Paryżu w 1925 r., we francuskiej prasie okrzykniętego jako „najbardziej oryginalny i skończony ze wszystkich pawilonów cudzoziemskich”.

„Rytm” H. Kuny był trzecią rzeźbą ustawioną w założonym w latach 1905-22 parku Skaryszewskim. We wrześniu 1929 prezydent Słomiński odsłonił inne wybitne dzieło – „Kąpiącą się” autorstwa Olgi Niewskiej, która dołączyła do „Tancerki” Stanisława Jackowskiego z 1927 r. Ponadto w parku stanęła rzeźba „Faun” Jana Biernackiego i pomnik Edwarda House’a (doradcy prezydenta Stanów Zjednoczonych W. Wilsona).

W pracowni Henryka Kuny (1930)


Zobacz więcej materiałów Polskiej Kroniki Filmowej na stronie Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej.

Źródła:
Kurjer Warszawski: wydanie wieczorne, 1929, nr 336
Kurjer Warszawski, 1929, nr 337

Fotografia:

Rzeźba "Rytm" Henryka Kuny. Widoczni Henryk Kuna z synem i prezydent Warszawy Zygmunt Słomiński. - Fot. Zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego

Materiały dodatkowe