Pierwsze powojenne taksówki warszawskie

Zdjęcie dla kartki: Pierwsze powojenne taksówki warszawskie Blur dla zdjęcia do kartki: Pierwsze powojenne taksówki warszawskie

Fot. Zbyszko Siemaszko/NAC

23 października 1951

23 października 1951 roku wyjechały na ulice pierwsze taksówki Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego.

Po wojnie funkcjonowały w Warszawie taksówki, jednak w mieście — przy ogromie innych zmartwień — borykającym się bez przerwy z problemami z komunikacją, taksówka była usługą niezwykle drogą i elitarną. W ramach walki z inicjatywą prywatną w styczniu 1951 utworzono Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkarskie (MPT), które pod państwową pieczą miało zajmować się przewozami taksówkarskimi. Flotę warszawskich taksówek stanowiły na początku samochody radzieckiej marki Pobieda, w wersji M-20A fabrycznie montowane z przeznaczeniem na taksówki. Pierwsze egzemplarze sprowadzono z ZSRR (zob. kronika), wkrótce jednak warszawskie FSO — dzięki otrzymaniu radzieckiej licencji — rozpoczęły montaż tego samochodu pod nazwą Warszawa (M-20).

Kronika Filmowa 5/1951: Pobiedy dla Warszawy

Kronika Filmowa 41/1956: Taksówka nr 555


Zobacz więcej materiałów Polskiej Kroniki Filmowej na stronie Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej.

Fotografia:

Skrzyżowanie ulicy Targowej z aleją generała Karola Świerczewskiego w Warszawie - Fot. Zbyszko Siemaszko/NAC

Materiały dodatkowe